mandag 26. oktober 2009

Vask av dyner og puter


De fleste er nok enige i at det er fantastisk deilig å legge seg i rene, nyvaskede sengklær. Noe som er enda bedre, er å legge seg i nyvasket dyne! Se til å få frisket opp på soverommet ved å vaske dyner/puter før vinterkulda setter inn for fullt. Det er veldig viktig å lese vaskeanvisningen på dynen/puten, ikke alle kan vaskes i vanlig vaskemaskin nemlig.

Jeg bruker sommerdyne hele året, da jeg ikke har behov for tykk vinterdyne her jeg bor. Den er laget av blant annet bomull, og kan fint vaskes i maskin på 40 grader. Jeg setter den på skånsomt program i tørketrommelen i ca 15 minutter, før jeg henger den til tørk ute/på badet (alt etter været). Puter, særlig av den billige sorten, blir lett klumpete i vaskemaskin. Som sagt: les vaskeanvisningen nøye!

Da det tar litt tid å tørke dyner/puter, kan det være et tips å ikke kaste seg over alle dynene/putene i huset på en gang. Man vil jo helst ikke være for uten en tørr og varm dyne når kvelden kommer.

1 kommentar:

  1. Kom over bloggen din ved en tilfeldighet. Her er mange tips og triks, for oss husmødre, og sikkert andre også.

    SvarSlett

 
Blogglisten Bloggurat